I Courmayeur på hotellet efter dag tre och det ju märkligt hur man kan vara tröttare i fötterna efter 15000 stegs shopping i Chamonix än efter 100 000 steg på tre dagar, men här är vi.
Gör det ont, kanske någon undrar och svaret är ja. Men det gör ont omväxlande på lite olika ställen, och med över 200 ben med tillhörande ligament i kroppen måste de ju turas om lite för att alla skall få sitt. Med det sagt mår våra gamla kroppar oförskämt bra. Kanske för att det här är en så vansinnigt bra semester som man bara blir glad av.
Idag började vi med en stigning direkt, till skillnad från tidigare när vi börjat med plan mark eller nedförsbacke, vilket funkade bra. Vi blev omsprungna av två ungdomar som tränade för något, och hade startat kl 04 i Les Contamines, gott gry etc. etc.

Efter det passet som var dagens höjdpunkt, bar det utför, båda endast rent bokstavligt eftersom vi hamnade i Italien.

Rätt som det var hamnade vi där vi varit förra året och hade samma trevliga tur neråt till Courmayeur. Ni vet, blommor, fjärilar, solsken och ont i benen på tre olika sätt. Prima liv.
När det gäller planering så hade vi insett att lunch halvvägs var för tidigt så vi hittade ett annat ställe på bättre avstånd. Dit kom vi en bara en halvtimme innan köket öppnade, men världens coolaste italienska tant (pinnsmal, långt grått hår, lila brallor och gick runt och sjöng med i ballader med en cigg i mungipan) fixade croissanter med ost och skinka. Humöret kundes konstaterats säkrat till nästa möjlighet.


Nästa möjlighet till mat var lite bröd, ost och frukt på tvättomaten, men det gör inget för Courmayeur är bäst.
Tags: TMB 2026