Courmayeur är så jävla bra, men vi drog ändå iväg tidigt för att kämpa oss uppför backen mot refugio Bertone. Det är en rätt hårig stigning, 800 hm på 4km, men nu när vi tog den i relativ svalka på morgonen var den ändå rätt okej. Lätt ju! som Joel Språng skulle sagt. (stort tack till Språng Trail Club, både träning och inspiration har hjälpt oss på vägen hit)

Vi mötte ett par som tog utmaningen ett steg till och bar sina små barn i selar uppför backen. Helt tokigt.

“Men Jesper din packning! Du ser ju ut som en vandrare”. Ja, banan på utsidan är inte viktminimering. Idag var också dagen då jag kom på att avbärarbältet, som jag inte haft på för att det funkar dåligt med att springa, med fördel kan användas under stigningar, då jag ändå inte springer. Så slipper jag ha 5+ Kg skumpandes på mina ömtåliga axlar.

Efter Bertone var det en jäkligt skön löptur på någon mil, samma sträcka vi sprang förra året, genom blomsterängar, gles tallskog, vattenfall, allt lutat 30 grader åt vänster. Något vi inte träffade på sist var en falkenerare. Hur känner man igen en sån då? Tja, bland annat för att hon promenerade runt med en fakking falk på armen. Grymt.

Efter den för alperna hyfsat plana löpningen blev det åka av. Först 300 m ner för en fika, sedan 300 m uppigen för lunch. Idag lyckade vi tajma lunchen både så att stället var öppet och att vi knappt nästan alls hunnit bli hangry. Perfekt. Vi träffade på några som sprang hela TMB på fyra dagar och de såg trötta ut.
Efter lunch var det dags för dagens andra rejäla stigning. Vi kollade vår plan att ta passet Petit Col Ferret med personalen på lunchstället och de sa absolut att det går att komma dit, ta vägen till Grand Col Ferret, gå till Petit och gå sedan tillbaka. Kan vi gå direkt härifrån? Haha nej det är galet brant. Kan vi gå ner på andra sidan? Hahaha nej jösse det är dödsbrant. Ok, då fick vi ta det andra passet och acceptera en 5km längre väg än vi tänkt.
På vägen upp köttade vi järnet, och lämnade folk bakom oss i parti och minut. V. ledde, och eftersom hon har ett metertjockt pannben var det bara för mig att hänga med och kontemplera mängden vekhet jag kunde omvandla till smärta under vägen. Naturligtvis var det en som sprang om oss, men vi är ju trots allt på TMB. Lätt ju!

Höga på känslan av att tröttnat ut oss något överjävligt njöt vi som bara den av de goa sköna utförslöpan mot dagens mål. Eller, vi njöt i lite över 5 km, måste erkänna att den sista biten var lite tung, det blev ändå 30 km idag, och 2171 hm. Men lätt, ju!


















